Emocije i emocionalna inteligencija na radnom mjestu

Emocije su naš odgovor na situaciju ili događaj koji nam je važan, pa čak i na poslu možemo osjetiti cijeli niz emocija, ugodnih i neugodnih . Zato emocije ne možemo samo izbrisati, zanemariti ih ili se fokusirati samo na one koje su nam ugodnije. Neugodne emocije imaju svoju adaptivnu i zaštitnu zadaću, pa ih ne možemo jednostavno ignorirati ili potisnuti. Njihova je uloga najčešće osigurati vlastitu sigurnost, stoga ih je važno osjetiti, prepoznati i u skladu s tim regulirati. Iako smo svjesni da sve emocije koje proživljavamo imaju svoju ulogu, moramo također biti svjesni da je također primjereno konstruktivno izražavati emocije. Kada se suočimo s određenom stresnom situacijom, osjećamo određenu emociju, ali zapamtite da možemo reagirati promišljeno, konstruktivno i smireno.

Nemoguće je uvijek ispravno prepoznati emocije, definirati ih i primjereno reagirati na određenu situaciju. No, svjesno suočavanje s takvim situacijama povećava našu emocionalnu inteligenciju , što nas jača i daje nam snagu, iskustvo i znanje da u budućnosti lakše i učinkovitije upravljamo svojim emocijama. Svaki pojedinac može jasno izraziti svoje osjećaje, ali emocionalno inteligentan pojedinac će biti svjestan okolnosti i iskazati odgovarajuće emocije na primjeren način.

Visoko emocionalno inteligentni zaposlenici bolje komuniciraju svoje ideje, namjere i ciljeve , učinkovitije pregovaraju i rješavaju nesporazume te motiviraju sebe i druge. Također doživljavaju svoje radno okruženje kao manje stresno i prijavljuju manji udio zdravstvenih problema. Sposobnost učinkovite regulacije emocija na radnom mjestu tako pomaže u smanjenju stresa na poslu i održava mentalno zdravlje.

Emocionalna inteligencija može se razvijati i u radnom okruženju

U usporedbi s IQ-om, koji ostaje isti cijeli život, emocionalna inteligencija se razvija i usavršava kroz iskustvo tijekom života. Pravo učenje emocionalne inteligencije odvija se samo kroz praksu . Razvoj je moguć kroz konkretne promjene u svijesti, razmišljanju i posebice djelovanju.

Jednostavne strategije koje nam mogu pomoći u razvoju vlastite emocionalne inteligencije su:

  • samosvijest: pratite svoje osjećaje, prepoznajte kako se osjećate u određenim situacijama,
  • kognitivna procjena : uključuje promjenu percepcije i procjene situacije,
  • vježbe disanja za opuštanje : smanjenje fizioloških uzbuđenja uzrokovanih različitim emocijama,
  • čitanje: postoji mnogo literature iz područja samorazvoja, samopomoći, meditacije,
  • pisano izražavanje : pisanje o emocijama ima pozitivne psihološke i fiziološke koristi, jer povećava prepoznavanje i razumijevanje vlastitih emocija,
  • samorazgovor ili razgovor sa stručnjakom : usmeno izražavanje također pridonosi većem prepoznavanju i razumijevanju emocija,
  • predviđanje vlastitih reakcija : na temelju prošlih reakcija i svojih emocija pokušajte predvidjeti vlastitu reakciju u određenoj situaciji,
  • pozitivan pogled : u teškim trenucima usredotočiti se na pronalaženje rješenja, kritiku prihvatiti konstruktivno,
  • pažljivo slušanje i praćenje sugovornika,
  • mirna, otvorena i iskrena komunikacija.

Specifične strategije također su karakteristične za radno okruženje:

  • otvorena komunikacija s kolegama,
  • javna pohvala,
  • Obrazovanje i osposobljavanje,
  • jasno definirane vrijednosti poduzeća.

Ukoliko želite povećati vlastitu emocionalnu inteligenciju ili emocionalnu inteligenciju svojih zaposlenika specifičnim aktivnostima prilagođenim vašoj organizaciji, obratite nam se .

Izvori i literatura:

Božič Žagar, Ž. i Penger, S. (bd). Kako kontrolirati (negativne) emocije u stresnim situacijama na poslu? https://www.hrm-revija.si/kako-kontrolirati-vasa-negativna-custva-in-custveno-vkljucenost-v-stresnih-situacijah-procesa-odlocanja-na-delovnem-mestu .

Kaiser, I. (bd). Danas se ne računa samo intelektualna, već i emocionalna inteligencija . http://www.kadrovska-asistenca.si/blog/blogdetail/kadrovska-blog/2018/11/08/ne-le-umska-danes-%C5%A1teje-%C4%8Dustvena-inteligentnost .

Krajnc, M. (2012). Utjecaj emocionalne inteligencije na radnu uspješnost. Journal of Universal Excellence, 1(2).

Mead, E. (2021). Što su negativne emocije i kako ih kontrolirati?. Dostupno na: https://positivepsychology.com/negative-emotions/

Oginska-Bulik, N. (2005). Emocionalna inteligencija na radnom mjestu: Istraživanje njezinih učinaka na profesionalni stres i zdravstvene ishode kod radnika u ljudskim uslugama. Međunarodni časopis za medicinu rada i zdravlje okoliša, 18(2).

Račnik, M. (bd). Emocionalna inteligencija je važna za rad s ljudima. https://www.vodja.net/custvena-inteligenca-je-pomembna-za-delo-z-ljudmi/ .

Reeves, A. (2005). Emocionalna inteligencija: Prepoznavanje i reguliranje emocija. Vjesnik AAOHN, 53(4).