1940 - Lansiranje EAP-a u SAD-u
EAP je razvijen 1940-ih u Sjedinjenim Državama, kada je drugi svjetski rat imao veliki utjecaj na američko gospodarstvo. Zaposlenici su otišli u vojsku, ali su se iz rata vratili istraumatizirani i često su utjehu tražili u alkoholu. U isto vrijeme medicinska struka je počela na ovisnost gledati kao na bolest koja se može liječiti. U početku su sami zaposlenici prepoznavali kolege s problemima ovisnosti o alkoholu i motivirali ih da se uključe u liječenje koje im je poslodavac omogućio. S vremenom su tu zadaću preuzeli socijalni radnici i psiholozi koji su zaposlenicima pomagali u rješavanju i drugih psihičkih problema. U isto vrijeme doneseni su zakoni i smjernice prema kojima su radne organizacije bile obvezne uspostaviti programe liječenja od ovisnosti.
1970 - Samoupućivanje EAP-u
Sedamdesetih godina prošlog stoljeća, kada je prednjačila humanistička psihologija (s najistaknutijim predstavnicima poput Rogersa, Maslowa, Bernea i dr.), koja je naglašavala važnost osobnog razvoja, mijenja se način pristupa pomoći u okviru EAP-a, tj. zaposlenici su se mogli samovoljno obratiti za pomoć ako su imali osobnih problema koje su htjeli riješiti uz pomoć psihologa. Za korištenje EAP-a više nije bilo potrebno da netko prepozna znakove problema kod pojedinca i uputi ga po pomoć. Do tada su EAP-ovi bili interni, što znači da su ih provodili zaposlenici tvrtke. Tijekom tog vremena počeli su se pojavljivati vanjski EAP pružatelji usluga. Organizacije su često imale i interne i eksterne (unutrašnje i vanjske) EAP-ove kako bi iskoristile oba modela.
1980 - Proširenje EAP-a
Osamdesetih godina prošlog stoljeća EAP se počeo širiti svijetom. Prvi EAP izvan SAD-a pojavio se u Japanu i Velikoj Britaniji. Također, na tržištu su se počeli pojavljivati tzv. Work/life usluge. Oni su bili odvojeni od EAP-a, a cilj im je bio pomoći pojedincu da pronađe skrb za djecu, za starije roditelje itd.
2000 - EAP u Europi
Nakon 2000. godine EAP je počeo osvajati mjesto u Europi jer su velike međunarodne tvrtke željele zaposlenicima diljem svijeta omogućiti pristup EAP-u.
2002. godine osnovan je Employee Assistance European Forum (EAEF) s ciljem povezivanja pružatelja EAP-a i osiguravanja da se EAP u Europi provodi u skladu s relevantnim standardima kvalitete.
U početku su tvrtke u Europi bile nesklone EAP-u jer se poslodavcima nije isplatilo ulagati u nešto što dotiče privatni život i osobnu odgovornost pojedinca. Ubrzo su, međutim, poslodavci počeli shvaćati da se radnoj organizaciji zapravo isplati zaposlenicima ponuditi stručnu pomoć u rješavanju problema.
2005 - Sprječavanje stresa na radnom mjestu
2005. godine u Europskoj uniji donesene su smjernice prema kojima je prevencija stresa na radnom mjestu obavezna. Kao rezultat toga, porastao je interes za EAP, jer su poslodavci bili dužni ne samo spriječiti nezgode na radu, već i identificirati i smanjiti psihosocijalne rizike na radnom mjestu.
2011 - EAP u Adria regiji
Počeci EAP-a u Adria regiji sežu na početak 2011. godine. Tada smo EAP odlučili “donijeti” u Sloveniju jer su mnoge studije utvrdile korisnost ovog programa. Zatim smo postupno počeli širiti naše EAP usluge u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i Makedoniji. Započeli smo s uspostavom mreže iskusnih savjetnika, koji su potom prošli dodatnu obuku u području EAP-a.
2020 - Covid-19 istaknuo je važnost mentalnog zdravlja
Epidemija covida-19, koja je započela u proljeću 2020. godine, uzdrmala je mentalno zdravlje mnogih pojedinaca. Poslodavci su počeli pridodavati još veću pozornost mentalnom zdravlju zaposlenika u sklopu promicanja zdravlja na radnom mjestu. Kao rezultat toga, sve je više poslodavaca postalo svjesno važnosti brige o zdravlju i dobrobiti zaposlenika te je porastao interes za EAP.
Danas
Ostali smo jedini pružatelj EAP-a u Sloveniji i zemljama bivše Jugoslavije, no na tržištu je sve više pojedinaca koji nude usluge psihološke podrške radnim organizacijama. Nažalost, cijena je često ključni čimbenik kada se radne organizacije odlučuju pružiti psihološku podršku zaposlenicima, zanemarujući dugu tradiciju EAP-a, visoke standarde kvalitete po kojima se provodi, dostupnost 24/7 i široku mrežu savjetnika u državama bivše Jugoslavije.
Danas i dalje širimo našu mrežu savjetnika, kao i broj naših korisnika. Također, redovito sudjelujemo na međunarodnim stručnim događanjima iz područja EAP-a (konferencije, edukacije, stručni skupovi), kako bismo bili u tijeku s događanjima iz područja EAP-a u svijetu.
Odabrani smo EAP podizvođač za tri međunarodna EAP pružatelja na području zemalja bivše Jugoslavije.
EAP je još uvijek vrlo svježa usluga u Adria regiji, iako su veće tvrtke i u prošlosti zapošljavale socijalne radnike (u nekim tvrtkama to je slučaj i danas) koji su brinuli o potrebama zaposlenika. Danas je EAP profesionalizirana i standardizirana usluga koja se prepoznaje kao dodatni bonus zaposlenicima ili nad standardna mjera, a u mnogim međunarodnim tvrtkama jedna je od trajnih i osnovnih mjera na području očuvanja i jačanja zdravlja zaposlenika.